T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
GAZİANTEP / ŞAHİNBEY - Kahvelipınar Anadolu İmam Hatip Lisesi

COVID-19 SÜRECİNDE EĞİTİM-ÖĞRETİMİ ETKİLEYEN GÜNCEL SORUNLAR

YÖGEP kapsamında Covid-19 sürecinde eğitim-öğretimi etkileyen güncel sorunları,uzaktan eğitim sürecinde meslektaş dayanışmasını, ruhsal ve fiziksel sağlığın korunması konularını öğretmenlerimizle ve velilerimizle değerlendirdik.

Koronavirüs (Covid-19) Salgını Eğitimi Nasıl Etkiledi?

Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından, Çin'de başlayan Koronavirüs türü olan SARS-CoV-2 nedeni ile küresel salgın ilan edildi. COVID-19 diğer adı ile bilindiği üzere Koronavirüs, dünya çapında birçok alana etki edip değişikliklere neden oldu ve halen etkileri devam etmektedir. Pandemi süreci, eğitim üzerinde de değişikliklere yol açmıştır. Bu yazıda, pandemi sürecinin eğitim ve öğrenciler üzerindeki etkileri ele alınarak uygulanacak yeni sistemi etkileyebilecek parametreler sunulacaktır.

Günümüzde, "21. yüzyıl dijital okur-yazarlık" kavramı ortaya çıktı. Western Sydney Üniversitesi Dijital Okuryazarlığı bilgiye erişimin internet platformları, sosyal medya ve mobil cihazlar gibi dijital teknolojiler aracılığıyla sağlandığı bir toplumda yaşamak, öğrenmek ve çalışmak için sahip olunması gereken beceriler olarak tanımlıyor. Aslında, pandemi sürecinden önce de eğitim alanında reformlar yapılmaya başlanmıştı ama pandemi süreci bu reformları hızlandırıp zorunlu hale getirdi. Eğitim alanı da 21. yüzyıl becerilerine uyum sağlayacak şekilde inşa edilmeye başlandı.

Pandemi sürecinin başlaması ile uzaktan eğitim sisteminin temelleri atılmaya ve yeni bir eğitim düzeni oluşturulmaya başlandı. Öğrenciler, veliler ve öğretmenler kendilerini daha önce alışkın olmadıkları bir durumun içinde buldular. Bir anlamda bu sürecin başlaması ile birlikte dijital bir dönüşüm yaşanmaya başladı. 

Dijital Eğitim Sürecine Öğretmenler Nasıl Katkı Sağlayabilir?

Bilgi ve iletişim teknolojilerinde meydana gelen hızlı gelişmeler Koronavirüs (Covid-19) öncesinde her sektörde olduğu gibi, eğitim sektörünü de etkilemekteydi. Koronavirüs (Covid-19) salgınıyla birlikte bu etkinin önemi tüm eğitim çevrelerince daha iyi kavranmış oldu. Yüz yüze eğitime verilen arayla birlikte Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından daha önce kullanılan Eğitim Bilişim Ağı (EBA)'nın TRT vasıtasıyla televizyona taşınması, üniversitelerin ve bazı özel okulların online ders altyapılarını devreye alarak derslerini dijital ortamda gerçekleştirmeye başlaması, eğitimde dijitalleşme sürecini hızlandırmıştır. Bir zorunluluktan dolayı hız kazanan eğitimde dijitalleşme hareketi Koronavirüs (Covid-19) salgını sonrasında da desteklenmelidir.

Okul Olarak Biz Bu Süreçte Neler Yaptık?

Koronavirüs (Covid-19) salgını sırasında bir zorunluluk olarak hız kazanan eğitimde dijitalleşme süreci tüm sistemde köklü değişiklikleri beraberinde getirdiği için özellikle öğretmenlerin sahip olması gereken becerilerin değişmesi ve gelişmesi söz konusudur. Bu nedenle dijital ortamda geliştirdiğimiz öğretmen eğitimleri ile sürece hızlı bir ayak uydurmayı sağlamaya çalıştık. Dinleyicinin eğitime odaklanmasını ve eğitime katılımını sağlayacak şekilde hazırlanmış öğretmen eğitim içerikleri ile öğretmenlerin ihtiyaç duyduğu ve duyacağı becerilerin kazandırılmasını sağlamayı amaçladık.

Bu süreçte kurumumuzda okul yönetimi olarak okul rehberlik ve psikolojik danışma servisinin koordinesinde Tespit Ettiğimiz Sorunlar:

•Bazı    öğrencilerin  maddi imkânsızlıklar nedeniyle ya da  altyapı yetersizliği nedeniyle canlı derslere katılım sağlayamaması.(%20 )

•Öğretmen-Öğrenci veya Öğretmen-Veli iletişiminin az olması.

•Sürekli bilgisayar veya telefon karşısında bulunmanın olumsuz etkilerinin oluşması.

•Öğrencilerin ders çalışma, kitap okuma gibi konularda takibinin zorlaşması.

•Ev ortamında öğrencilerin dikkatlerini dağıtacak birçok unsurun bulunması..

•Öğrenciler psikolojik olarak okuldan uzaklaşması.

•Okula giden  öğrenci sayısının fazla olduğu ailelerde öğrencilerin ders saatlerinin çakışması nedeniyle canlı derslere düzenli devam etmede sıkıntılar yaşanması.

•Canlı derslerde yalnız anlatma metodu kullanılabildiği için öğrencilerin dikkat ve ilgisini canlı tutmanın, öğrenciyi derste aktif katılımını sağlamanın zor olması.

•Öğretmen – veli iletişimini sağlamak adına kurulan iletişim gruplarına rağmen velilerin derslere aktif katılımı sağlamada yeterli olmaması.

•Salgın nedeniyle okulların açılamamasının yanı sıra sınavların da yapılamamış olmasının öğrencilerde okula karşı ilgisizlik ve isteksizliğe  neden olması.   

• Derse katılan öğrencilerin ekran başında geçirdikleri süre dikkate alındığında sürenin fazla olmasının öğrenci psikolojisi ve fiziksel yapısını olumsuz etkilediğinden öğrencilerin zamanla derslere katılımlarını azalması.

•Beden eğitimi, meslek dersleri ( özellikle Kur'an-ı Kerim, Arapça dersleri )gibi uygulama ağırlıklı derslerin öğretmenlerin anlatımını, öğrencilerin anlamasını zorlaştırması.

• İnternet bağlantısı  koptuğu için veya istenilen zamanda derslere bağlanmada  yaşanan gecikmeler zaten 30 dakika olan derslerin sürekli kesilmesi, gibi yaşanan zaman kaybının öğrencilerin motivasyonunun  olumsuz etkilemesi.

• Bu sürecin belirsiz olmasının da etkisi ile  öğrencilerin uzaktan eğitimi çok fazla önemsememeleri.

öğrencilerimizin adaptasyon ve motivasyon sorunlarını gidermek adına online olarak etkinlikler planlanmış ve sistemli bir şekilde tüm öğretmen ve velilerimizin koordinesinde uygulanmıştır. Öğrencilerin akademik başarılarının her hangi bir kayba sebebiyet vermeden var olan yeterliliklerini arttırarak kendilerini geliştirmeleri adına gerek okul rehberlik ve psikolojik danışma servisi gerekse öğretmenlerimiz öğrencilerimizle iletişimi koparmadan gerekli tüm akademik paylaşımları online olarak sürdürmeye devam etmiştir.

      Kurumsal olarak bu süreçte karşılaşılan tüm sorunların çözümü noktasında ilgili tüm paydaşlarla gerekli iletişim kanalları açık tutulmuştur. Milli Eğitim Bakanlığının aldığı tüm tedbirler zaman kaybına sebebiyet vermeden eş zamanlı uygulanmıştır.

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 13.01.2022 - Güncelleme: 03.05.2023 11:10 - Görüntülenme: 76
  Beğen | 0  kişi beğendi